visie

2015; HET JAAR VAN DE MENSELIJKE MAAT!

“The purpose of life is to serve, to show compassion and the will to help other’s”
– Albert Schweitzer-

Hoeveel organisaties zijn er op gericht op het ego? Gericht op hun eigen ego en dat van hun klanten waarbij de honger naar meer nooit gestild is. De druk neemt toe op klanten om zich aan organisaties te (ver)binden). Ook op de mensen werkzaam binnen dergelijke organisaties staan meer onder druk om zo productief mogelijk te zijn. Het gaat om resultaat, om bottom line, om (eigen)gewin. Maar dit model is niet langer houdbaar. Weg met de schijnbare klantgerichtheid, het gebrek aan transparantie en de overmatige behoefte om alles maar te beheersen, controleren, meten en verbeteren.

Er is een groeiend bewustzijn dat dingen anders kunnen, anders moeten. Er zijn signalen genoeg dat ons ‘systeem’ aan alle kanten kraakt en piept:

  • burn-outs bij mensen van 25-35 jaar nemen toe;
  • bekende formules vallen om omdat de snelheid van de tijd ze heeft ingehaald;
  • het groeiende wantrouwen tegen financiële instellingen en grote organisaties met hun zeer eenzijdige klantfocus;
  • de agressieve vormen van marketing en reclame die iedere dag over je heen wordt gestort;
  • het groeiende bewustzijn dat social media niet altijd social blijkt te zijn;
  • toenemende kosten van zorg;
  • organisaties die niet schromen om alles van je te willen weten hier niet transparant over zijn en over een groeiende invloed beschikken
    op ons dagelijks leven.

‘The sky was the limit’ in afgelopen decennia. Het heeft ons veel welvaart gebracht. Maar hoe staat het met ons welzijn? Is dat ook de goede kant op gegaan? Zijn we gelukkiger, gezonder, vrijer? Is de tijd nu niet rijp om op die laatste vraag een eerlijk antwoord te geven? Zoals iemand op een forum kort en krachtig verwoordde; welvaart heb je, welzijn voel je!

Het wordt tijd dat organisaties zich meer gaan richten op het welzijn van klanten, medewerkers en de maatschappij. Er is heel veel behoefte dat de menselijke maat centraler komt te staan! Terug naar de meest belangrijke vraag; waarom doen we de dingen zoals we ze doen?

In onderstaande Slideshare staat een model uitgewerkt waarin er 3 ‘lagen’ zijn waarop organisaties handelen zowel vanuit een commercieel- als een arbeidsperspectief. Dit model dient ter inspiratie of om de dialoog op gang te brengen.

Plaats een reactie